Emotie versus geld.
De laatste tijd kom ik er achter dat in het commerciële circuit, het autonome gehalte van wat kunst kan zijn steeds meer wordt verruild voor de groeiende commerciële marktbehoefte, die kunst cultureel aanhangig heeft gemaakt. Ik pleit daarom voor meer universele waarden van wat de kunst kan zijn. Om te beginnen dient het proces van een kunstenaar niet bepaald te worden door de zogenaamde marktwerking. De brug die met het publiek en kunst dient te worden geschapen, is er een die door de bezieling van de kunstenaar in zijn werk wordt gelegd (dit los van het prijskaartje). In onze cultuur is kunst vooropgesteld elitair.
De ambachtswaarde en arbeidswaarde zijn secundair geworden en daarom ook inferieur aan het geestelijk product. Daarom denk ik, dat in de huidige telecommunicatie maatschappij, de geanimeerde kunsten en grafisch geanimeerde kunsten, de ziel van de schilderkunst voorbij hebben gestreefd. Het gaat niet om maakbare kunst maar om de unificatie en identificatie van de authentieke en autonome waarden die de geest van een kunstenaar in zijn werk heeft gelegd. De moderne conceptuele vormgeving van de kunstenaars zal zich hiervan steeds bewuster moeten worden, want dit is naar mijn mening de overlevering die voor de schilderkunst van de 21 eeuw noodzakelijk zal kunnen zijn.
Meestal gebruik ik voor mijn inspiratie een mengeling van klassieke schilders, impressionistische, abstracte, surrealistische. Enfin, zoiets moet je breed zien.
Ik gebruik dan meestal een aantal facetten van hun werken. Ook de natuur, niet te vergeten, is een grote inspiratiebron. Het plannen van een werk gaat bij mij vaak heel moeilijk. Daar ik, wat er in mijn hoofd zit altijd tijdens het werk weer bijstel. Het werk ontwikkelt zich tijdens het creëren. De kleur en vorm vertellen mij hoe ze zich moeten verhouden, als het ware.
De werken abstract of niet hebben hun eigen verhaal. Hopelijk kan iedereen dat zo ervaren want voor mij is dat één essentie van kunst! Tot bijvoorbeeld werk wat zo technisch is dat het leven er uit gaat. Overigens is expressie wel een uiting op zich.\
Klassieke werken geven vaak ook een juiste inspiratie tot modern expressionisme, zoals Picasso bijvoorbeeld deed, hij herschiep wat hij zag. Als je zover komt is het bijna spiritueel. Spirituele werken van bijvoorbeeld Botticelli’s ‘at the foot of the cross’ straalt veel toewijding uit, dus chapeau voor de klassiekers, het impressionisme, Monet of Reinoir’s vrouwen, Boudhin.
De kern van de zaak is, denk ik, dat kunst ambitie overleeft, wanneer de integriteit de juiste is.
Voor het inzicht in waar ik mee bezig ben, zijn niet alleen een cursus of oefening belangrijk, maar ook, en nog steeds, alles wat er over te lezen valt. Ik las onder andere over impressionisme van 1800-1900, het boek van Walter van Oel die zijn kunst via het uitzendwezen toegankelijker voor Nederland maakte.
‘Emotions’ van Jas, alles wat de man doet is geboren uit een visie voor de dingen en een emotionele vertaling in kleur. De man haalt veel uit de folkloristische aspecten van Nederland, bv. tulpenvelden e.d.
Interesse in een rondleiding in het atelier?
Heeft u interesse in een rondleiding in mijn atelier en wilt u ‘live’ mijn werk bekijken, klik dan hier voor het maken van een afspraak.